Wynajem długoterminowy

Wynajem długoterminowy to forma finansowania pojazdów, która w ostatnim czasie cieszy się coraz większą popularnością. Dotychczas przedsiębiorcy finansowali pojazdy zazwyczaj w formie leasingu operacyjnego. Ta forma finansowania ma oczywiście wiele zalet. Chyba największą z nich jest tzw. „tarcza podatkowa”, czyli wynikające z leasingu operacyjnego korzyści podatkowe.  Ponadto leasing operacyjny;

  • jest prostą formą pozyskania środków na zakup konicznych dla firmy środków transportu, maszyn czy urządzeń,
  • nie jest uwidaczniany jako zobowiązanie w bilansie leasingobiorcy, nie powiększa zadłużenia i pomaga w podtrzymaniu dobrego wizerunku firmy
  • charakteryzuje go niski koszy finansowania, w odróżnieniu od kredytu przy leasingu nie są pobierane prowizje ani żadne opłaty manipulacyjne.

Zalet leasingu jest wiele, jednak podsiada on również wady. Jedną z nich jest kwestia zbycia pojazdu po okresie finansowania.

Przedsiębiorcy, dla których samochód jest narzędziem pracy, chcą utrzymać stan swojej floty w nienagannym stanie. Wielu z nich twierdzi, że samochód w firmie musi być niezawalony,  zawsze gotowy do pracy. Dlatego też  często wymieniają pojazdy we flocie. Najczęściej wymiany samochodów są dokonywane po zakończeniu umowy leasingu. I tu pojawia się problem.

Zazwyczaj umowy leasingu kończą się symbolicznym wykupem pojazdu za 1% wartości, a co za tym idzie powstaje duża różnica między ceną zakupu o ceną odsprzedaży pojazdu. Od owej różnicy przedsiębiorca musi zapłacić podatek dochodowy oraz VAT.  Ponadto pojawia się problem z samym zbyciem pojazdu, jego atrakcyjność zależy od stanu technicznego, przebiegu, historii szkodowej itd.

Powyższe kwestie sprawiają, że wielu przedsiębiorców coraz częściej wybiera wynajem długoterminowy. Ta forma finansowania pod kątem podatkowym jest podobna do leasingu operacyjnego, jednak po umówionym okresie użytkowania samochód jest zwracany do finansującego. Korzystający nie spłaca całej wartości pojazdu, opłaca jedynie comiesięczne czynsze za jego użytkowanie, które mogą być znacznie niższe niż czynsze przy leasingu operacyjnym.

Obecnie do najczęściej wynajmowanych pojazdów należą:

  • samochody osobowe klasy B i C, głównie na potrzeby firm posiadających przedstawicieli handlowych,
  • samochody dostawcze do 3,5t DM, na potrzeby firm kurierskich, pod transport międzynarodowy,
  • samochody ciężarowe, głównie ciągniki siodłowe wykorzystywane w transporcie międzynarodowym.

Podstawowe cechy umowy wynajmu:

  • krótki okres trwania umowy – 2 lub 3 lata
  • niska opłata wstępna – zazwyczaj od 0 do 10%
  • niska rata leasingowa
  • możliwość odkupu pojazdu za wartość rynkową po okresie finansowania

ŻarówkaZainteresowany naszą ofertą?

Zapraszamy do kontaktu z jednym z naszych oddziałów!

Przejdź do kontaktu